skip to main content

Studie naar gevolgen energietransitie

Energie

FETSA en UPEI publiceren gezamenlijk een studie over de gevolgen van de energietransitie voor de Europese tankopslag, brandstofvoorziening en distributie-infrastructuur. U leest de studie hier

FETSA

Ravi Bhatiani, directeur van de FETSA: “De studie toont aan dat de huidige infrastructuur van de tankterminals van cruciaal belang zijn voor de energietransitie en de strategische autonomie en veerkracht van de EU.” Daaraan toevoegend: “Er zullen specifieke investeringen nodig zijn om toekomstige vloeistoffen op te slaan. Maar onze sector is zich hiervoor al aan het voorbereiden door terminals te moderniseren, de infrastructuur aan te passen, nieuwe partners te verkennen en werk- en veiligheidsprocedures te actualiseren.”

UPEI

Cecile Nourigat, secretaris-generaal van de UPEI, geeft aan dat “een belangrijke uitkomst van de studie is dat het grootste deel van de bestaande brandstofdistributie-infrastuur kan worden hergebruikt om de vernieuwde en koolstofarme brandstoffen op te slaan en zo efficiënt en kosteneffectief beschikbaar te stellen aan de eindverbruikers.”

VOTOB

Willem-Henk Streekstra, directeur VOTOB, voegt toe dat de overheid een zeer belangrijke rol heeft om een bijdrage te leveren aan de aanpassing van de infrastructuur in de periode dat deze nog niet rendabel is. De terminal- sector is er in ieder geval klaar voor om haar bijdrage te leveren aan een CO2 neutrale toekomst!

Diepgaand inzicht

De studie geeft door middel van 11 casestudies een diepgaand inzicht in het effect van het vervangen van conventionele brandstoffen bij de keten van toeleveranciers. Hierbij wordt rekening gehouden met de omgeving, veiligheid, voorzieningen en kosten. Daarnaast concludeert de studie dat voor de meeste toeleveranciers van de keten de bestaande infrastructuur geschikt is voor de toekomstige, vernieuwde en koolstofarme vloeistoffen, die gebruikt zullen worden om de economie richting een klimaatneutraal Europa te sturen. En dat ondanks dat er investeringen nodig zijn om de apparatuur aan te passen, deze in lijn zijn met de kosten die er anders zouden zijn voor reguliere aanpassingen. Waarschijnlijk zullen er voor bepaalde toeleveringsleveranciers, bijvoorbeeld die met betrekking tot schone waterstof, grotere investeringen nodig zijn om zich aan te passen aan nieuwe bevoorradingsroutes en productkenmerken. Maar uiteindelijk is het de expertise en knowhow (van hoe om te gaan met energieproducten zoals vloeistoffen en vloeibaar gemaakte gassen) die de bestaande logistieke bedrijven op een unieke manier geschikt maken om door te gaan en te gedijen in de koolstofarme en hernieuwbare toekomst.

U leest de uitkomsten van de studie hier.

Betrokken partijen

FETSA is de vertegenwoordiger van de Europese nationale tankopslagverenigingen en bedrijven die actief zijn in bulkvloeistofopslag en UPEI is dit voor de onafhankelijke Europese leveranciers van brandstoffen. De studie werd uitgevoerd door het toonaangevende energie- en economisch adviesbureau Trinomics.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Pehr Teulings via teulings@votob.nl of via info@votob.nl.