skip to main content

Handel

Wereldwijde terminalinfrastructuur en overzeese handel

De ontwikkeling van ammoniak als energiedrager zal voortbouwen op de bestaande infrastructuur van ammoniak als grondstof voor kunstmest. De groei van exportterminals zal vooral plaatsvinden in de regio’s waar groene stroom het meest kosteneffectief wordt opgewekt, dit is terug te zien in onderstaande afbeelding. Binnen Europa zullen de importterminals naar verwachting toenemen, terwijl exportterminals onder druk zullen komen te staan vanwege de hoge gasprijzen.

Transport ammoniak

Ammoniak wordt al decennia lang getransporteerd, hieronder enkele data.

Wereldwijd:

  • Er zijn meer dan 200 terminals in 122 havens met de mogelijkheid om ammoniak te importeren of te exporteren. Ongeveer 20 miljoen ton wordt jaarlijks verhandeld (ongeveer 10% van de totale productie).
  • Ca. 170 schepen kunnen ammoniak transporteren (waarvan 40 ‘dedicated’). Deze schepen vervoeren ca. 60 kton ammoniak, dat is ongeveer 313 GWh. Een LNG schip van dezelfde omvang vervoert 750 GWh aan energie.
  • Er is ca. 8.000 km aan pijpleiding voor ammoniak actief. De langste pijpleiding (2.424 km) loopt van Tolyatti in Rusland tot Odessa in Oekraïne (door de oorlog op 5 juni 2023 uit gebruik genomen). In de VS is ca. 5.000 km aan ammoniakpijpleiding aanwezig.

Europa/Nederland:

  • Europa heeft pijpleidingen, maar vervoert ammoniak meestal per trein of schip. Italië heeft de langste pijpleiding van 74 km.
  • In Nederland rijdt elke dag een trein met ammoniak en wekelijks een schip met ammoniak van west naar oost.

Waterstofexportprojecten

De bestaande infrastructuur en de huidige vraag naar ammoniak in de kunstmestindustrie zijn redenen waarom ongeveer 85% van de huidige waterstofexportprojecten zich richten op ammoniak als drager.